AKU RASA HEBAT BILA AIBKAN ORANG!!!!


 Assalamualaikum semua dan sahabat-sahabat yang aku sayang. 



Alhamdulillah. Ada lagi kesempatan untuk membuat entry pada kali ini, ada lagi kesempatan untuk menikmati nikmat Allah pada hari ini. Masih lagi bernafas, masih lagi mampu berjalan, masih lagi mampu berlari  dan buat macam-macam perkara. Tak rasa bersyukur dengan apa yang Allah beri? Allah tak pernah lupa kita, tapi kita sering lupa dia. Betul??subhanallah Jadi isu hari ini adalah tentang membuka aib orang lain.




Kadang-kadang kita memang kena mengingati antara satu sama lain. Lebih-lebih lagi sesama islam.Tapi ada cara yang tidak berlebih-lebihan untuk mengingati sesama lain agar tidak sampai menjatuhkan maruah orang lain. 'AIB' itu sebenarnya ialah mengatakan sesuatu kekejian atau keburukan seseorang. Kita tidak boleh mendedahkan keburukan seseorang itu.  Ia akan lebih menunjukkan kelemahan dia kepada orang ramai.Sesuatu perkara itu kalau boleh kita jangan buat terburu-buru, kalau boleh siasat dulu.


Dan jugak elakkan dari membuka aib sendiri.  Contohnya berbangga dengan dosa-dosa yang telah kita lakukan.  Suka menceritakan pada orang lain, bukan sebagai iktibar tapi untuk merasa bangga diri ini pernah melakukan dosa.!

Membuka aib dan mengumpat ni adalah perkara yang sama.  Sebab bila korang mengumpat, secara tak langsung korang akan menceritakan tentang keburukan orang lain.  Jadi disitu telah mengaibkan seseorang. Tak kisah perkara yang korang cakap samada ada betul atau tidak ia tetap TIDAK BOLEH! TIDAK BOLEH!

Sebab perkara yang kita cakapkan sebenarnya TIDAK BETUL jatuh jadi FITNAH!. Dan kalau perkara  yang kita cakap itu adalah BETUL akan jadi jadi MENGUMPAT atau GHIBAH.

Beringat lah kawan-kawan semua.  Kita sama-sama belajar dan ambil iktibar.  Jangan sampai terburu-buru buat sesuatu.  Semua manusia di dunia ini pernah melakukan kesilapan, tak kiralah samada ada besar atau kecil.  Semua tak sempurna.  Janganlah sesuatu kesilapan itu, kita terlalu cepat menghukum orang.  Lihatlah sekeliling anda, muhasabah diri. 

ADAKAH KITA BETUL-BETUL SEMPURNA UNTUK MENGAIBKAN ORANG LAIN? JANGAN SAMPAI NANTI 1 HARI KITA AKAN DIAIBKAN DEPAN ORANG RAMAI.

Sama-samalah kita beringat yea. Korang yang baca boleh tafsir sendiri apa yang aku katakan ni. Sendiri fikir dan sendiri renung diri sendiri. Dan ingat, HARI INI APA YANG TELAH KITA LAKUKAN UNTUK ALLAH?



Jangan suka menindas orang lain dengan kesalahan lalu..
Jangan suka berfikir "kamu" tidak pernah melakukan kesilapan..
Mungkin kesilapan itu terjadi tanpa "kamu" sedar..

Siapa "kamu" untuk menghukum??
kerana ALLAH lebih mengetahui..
setiap apa umatnya lakukan..

Dan jangan mudah menunding jari pada orang lain..



c&p------->>>>http://senseiabil.blogspot.com

12 comments:

  1. Hey pretty, thank you follow blog saya ye. Visit back, and your blog is nice ! ^^ So, rupanya kita belajar kat poly yang samalah. Hihihi. >_<

    ReplyDelete
  2. wlcm..>_< sem brapa nie emmy??asal mcm x pernah jumpa je..hehe=)

    ReplyDelete
  3. Haah. Siyes takpenah nampak kat poly. Haha. Org sem 6 lah. Hotcat. Awk sem 5 kan ? Secretary right ?

    ReplyDelete
  4. yep..x pnah nmpk pon..hehe..apa2 pon kalu nmpk senyum je ek..hehe=)...secretary???ramai kata mcm tu..bukan la..fiena budak DAS la..hehe...bukan secretary..hehe..

    ReplyDelete
  5. Hahaha. Samalahh. Kalau nampak, senyum je k ? Laaaaa, ingatkan secretary. Selalunya cantik2 ni budak secretary. huuuu. ;)

    ReplyDelete
  6. hahaha...mana da..ok la now budak Hotcat n engineering lak yg cantik2 okeis...hehe...x smestinya budak secretary je haha...

    ReplyDelete
  7. Hahaha. Yeke ? Budak hoket mcm saya selekeh tahu. Hihi. ;)

    ReplyDelete
  8. haha..opssssssssss!!!!sama je kita pon..time malas...pi kelas pun dgn muka yg serabut hehe..tudung senget2..haha

    ReplyDelete
  9. Hahaha. Tipu tipu tipu ! Awk cantik apa. Haha. Werk ! Ehhh, ad twitter ? Follow arr saya. @emy_nazrina
    Susahlah komen kat sini. Kadang2 sy takpasan. Hahaha. Kita sambung gossip kat twitter jummmmm. Ngee :D

    ReplyDelete
  10. maaf la emmy kita x dak twitter hehe..=)

    ReplyDelete
  11. Hahaha. Facebook pun bole okeh ! facebook.com/emmey.emmy :)

    ReplyDelete
  12. Hi my name is Sidney famous prophet who helped me when I had problems with my husband if you need a place to solve your problems contact PROPHET MAJID SPIRITUALHOME is the right choice. he is a great man who has been casting spells with years of experience. to cast spells for different purposes like

    (1) If you want your ex back.
    (2) if you HAVE A SPIRITUAL PROBLEM.
    (3) Want to be promoted in his office.
    (4) Want women / men to run after you.
    (5) If you want a child.
    (6) Do you want to be rich.
    (7) Do you want to tie your husband / wife yours forever.
    (8) If you need financial assistance.
    (9) Herbal Care
    (10)Good Fortunes to come your way

    Contact him today at: PROPHETMAJIDSPIRITUALHOME@YAHOO.COM

    ReplyDelete